Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna om kortbytet

Vad händer inför överlåtelsen från Agrolkortet till Lantmännenkortet?

Den 22 april kommer SEB att börja behandla dina  personuppgifter och göra en kreditprövning av dig som vill gå med i överlåtelsen och bli kund hos SEB. SEB gör det för att överlåtelsen ska gå så smidigt som möjligt för dig, och för att säkerställa att du kan bli SEB-kund.

Denna kreditprövning påverkar inte ditt övergripande kreditbetyg.

Hur gör jag om jag inte vill vara med i överlåtelsen?

Vänligen kontakta Nordea Finance om du inte vill vara en del av överlåtelsen. Om du vill vara säker på att dina personuppgifter inte ska behandlas av SEB behöver du kontakta Nordea Finance senast den 22 april.

Får jag ett företagskort för enskild firma?

Lantmännen Finans har beslutat att byta kortutgivare för Lantmännenkortet till SEB. I och med bytet av kortutgivare kommer du som har en aktiv enskild firma nu att få ett företagskort. Har du ingen aktiv enskild firma kommer du att få ett kort anpassat till dig som konsument.

Vad händer om jag får avslag?

Beviljas du inte Lantmännenkortet kommer du att få ett avslagsbesked från SEB. Har du en kvarstående skuld är du skyldig att återbetala den enligt Agrolkortets gällande kontovillkor

När får jag mitt nya Lantmännenkort?

Du kan förvänta dig att få ditt nya Lantmännenkort under maj månad. Korten skickas ut löpande, så det kan dröja lite innan just ditt kort når dig.

Vad innebär bytet för mig?

Bytet innebär att du får hem ett nytt Lantmännenkort, utställt av den nya kreditkortsutgivaren SEB.

Vilka är de nya fördelarna med Lantmännenkortet?

Du kommer kunna använda ditt nya kort på samma sätt som ditt gamla kort, men det tillkommer också en del nya fördelar. Till exempel får du tillgång till en ny app där du bland annat kan se din månadsfaktura, PIN-kod, se dina transaktioner och drivmedelsrabatter m.m. Samma försäkringsskydd som tidigare.

Se fullständiga priser och villkor på r www.lantmannenkortet.se.

Hur ser faktureringen ut i juni?

I juni får du två olika fakturor

– En från Nordea Finance, där dina eventuella köp från tidigare period redovisas. Denna faktura ska inte betalas, och kommer att ha 0 kr i skuld.

– En från SEB, utgivare av Lantmännenkortet, där din eventuella skuld från tidigare period finns som en klumpsumma.

Denna ska betalas enligt anvisningar på fakturan, obs! nytt OCR-nummer och fakturanummer. Denna kommer att komma som en pappersfaktura i din brevlåda.  

När får jag min årsavgift?

Din årsavgift kommer debiteras ditt konto samma datum som tidigare.

När slutar mitt nuvarande Agrolkort gälla?

Ditt nuvarande Agrolkort gäller till och med 4 juni 2025.

När kommer min sista faktura från Nordea Finance?

I juni, denna kommer inte att ha något belopp att betala- och du ska alltså inte betala in något på denna. Om du inte har några transaktioner eller skuld när fakturan sammanställs, kommer du inte att få någon faktura från Nordea Finance.

Vad händer med min e-faktura?

Efter bytet kommer du behöva registrera din e-faktura på nytt, eftersom du har fått ett nytt kort. Detta gör du genom att logga in i din internetbank, välja att du vill lägga till ny e-fakturamottagare och söka på "Lantmännenkortet" (detta kan du göra från och med 5 juni).

Jag hade en delbetalning på mitt gamla Agrolkort, vad händer med den?

Om du vill att ditt kort ska överlåtas till SEB behöver du slutbetala dina eventuella delbetalningar. Kontakta Nordea Finance för att höra hur du gör.

Var kan jag se transaktionerna på mitt Agrolkort?

Du kommer kunna se dina transaktioner som är gjorda med ditt Agrolkort på Agrolkortet Online till och med 4 juni 2025. Därefter kan du se dina transaktioner på gamla fakturor eller e-fakturor. Om du inte har sparat dina fakturor eller inte kommer åt dina gamla e-fakturor behöver du kontakta Nordea Finance kundservice för information om t.ex. äldre transaktioner.

Vad händer om jag behöver använda försäkringen på ett köp jag gjort med mitt Agrolkort?

Köp eller resor betalda före 5 juni 2025 med ditt Agrolkort kommer omfattas av den försäkringen du hade vid köptillfället. Se försäkringsvillkor för köp gjorda innan 5 juni 2025 här.

För frågor, kontakta Moderna försäkringar:
Telefon: 010 219 1200, öppet 8-16
Mejl: kort@modernaforsakringar.se/nordeacards

Vad händer med mina prenumerationer (så som Netflix, Spotify osv.)

Eftersom ditt kort får nya kortuppgifter behöver du lägga till ditt kort på nytt i dina prenumerationstjänster.

Mitt nuvarande kort går ut i april/maj, kommer jag få ett nytt då ändå?

Då kommer du att få ett nytt Agrolkort - som du kan använda till den 4 juni. Du kommer också få ett Lantmännenkort som börjar gälla den 5 juni.

Vad händer om jag behöver reklamera ett köp på mitt Agrolkort?

Om du behöver reklamera en transaktion gjord med ditt Agrolkort behöver du kontakta Nordea Finance.

Jag ska få en retur på ett köp jag gjort med mitt gamla kort, vad händer med den?

Om du får en retur på ditt gamla Agrolkort kommer pengarna automatiskt föras över till ditt nya Lantmännenkort. Det kommer då skickas en faktura från Nordea Finance, som visar returen. Denna faktura behöver du inte göra något med. Du kommer sedan kunna se insättningen på ditt Lantmännenkort. 

Hur avslutar jag mitt Agrolkort?

Om du vill avsluta ditt Agrolkort kan du kontakta Nordea Finance på telefon 08–4025753 eller skicka säkert meddelande på inloggade sidor.

. Efter den 5 juni kan du avsluta ditt Lantmännenkort genom att ringa kundservice på 010-556 30 00.  

Behåller jag samma Bankgiro och OCR-nummer?

Nej, i och med bytet får du ett nytt Bankgiro och OCR-nummer. Dessa kan du se på din första faktura från SEB, och i appen. Därefter kommer du alltid ha samma Bankgiro och OCR-nummer.

Kommer jag behålla samma kreditgräns?

Ja

Var kan jag se mina fakturor?

Du kommer kunna se dina fakturor för Lantmännenkortet i appen och på Mina Sidor.

För fakturor från Agrolkortet innan flytten:

  • e-faktura: för dig som har haft e-faktura kan du se dina fakturor bland dina arkiverade e-fakturor i internetbanken.
  • Kivra: för dig som har haft Kivra-faktura kan du se dina fakturor bland dina arkiverade Kivra-fakturor i Kivra-appen.
  • Pappersfaktura: Om du har haft pappersfaktura, och inte har sparat dina fakturor, behöver du kontakta Nordea Finance.

När kommer min årsavgift debiteras mitt konto?

Din årsavgift kommer debiteras ditt konto samma datum som innan du fick ditt nya Lantmännenkort.

Kan extrakortsinnehavare logga in i appen och på Mina Sidor?

Ja! I appen och på Mina Sidor kan extrakortsinnehavaren till exempel se sina transaktioner och sin PIN-kod.